Ingen kreativ bogføring i firmaet med facadeskilte!

Kender du udtrykket “kreativ bogføring”?

Som udgangspunkt betyder det at være kreativ noget positivt, men lige med bogføring er det ikke noget godt at gøre, og det gælder i alle firmakonstellationer, og hvad man arbejder med, som sådan set også kan være i arbejdet med facadeskilte, som vi bruger som tilfældet eksempel i denne artikel.

Lad os sige, at en medarbejder har læst en nyhedsartikel om, hvordan der blev snydt i skat fra et større firma, og vedkommende undersøger nærmere, hvordan det kunne lade sig gøre.

Der blev måske snyd for mange millioner, men det var trods alt i et stort firma, her har vi at gøre med et mindre skiltefirma med få ansatte, så der er vel næppe lige så stor kontrol og overvågning med dette firma, som der er med de store kendte af slagsen.

For du har måske regnet dig frem til, hvordan man som firma kunne spare en masse penge på en smart metode i skiltefirmaet, men som du læser nærmere om reglerne, så erfarer du, at dette ikke er et smuthul i loven, men at det faktisk er ulovligt, eller i hvert fald så meget på kanten, at selv de bedste argumenter i retten ikke ville holde.

Man kan hverken spille blåøjet eller naiv, hvis man bliver opdaget, men omvendt har du sat et lille spir i dit hoved, for du er jo ikke blevet opdaget endnu, og det kræver kun nogle små ændringer i regnskabet, som man virkelig skal kontrollere og kigge nærmere på for at opdage.

Så du slår dig sammen med en fra regnskabet for at se, om man ikke lige kunne forsøge at være kreativ med tallene, og her kommer tanken med “kreativ bogføring” ind i billedet.

Og politiet springer da heller ikke ind ad vinduet, så man slap fra det.

Problemet er som sådan ikke dette enkeltstående eksempel, men at man forsøger igen, igen – og igen.

Og før man har set sig om, er man ude i noget stort snyd, og bliver man opdaget, hvilket stort set altid sker, kan man få en gigantisk bøde og måske endda fængselsstraf.

Så: forbrydelse betaler sig ikke!